De kunstschilder Piet Vermeulen wordt als volgt omschreven in de inleiding van het boekje van Josien de Jonge: Piet Vermeulen was een realistisch schilder, gezien de opvatting dat binnen de kunst realisme betekent dat schilderkunst betrekking kan hebben op de eenvoudigste, meest alledaagse onderwerpen. Hij koos niet bewust voor een "isme" maar verwerkte de invloeden daarvan op zijn werk tot een eigen poëtisch realisme. Hij was vooral een verteller die alledaagse voorwerpen een hoofdrol liet spelen in zijn schilderijen. De manier waarop hij dit voorwerp naar voren haalde en plaatste in de compositie is bepalend voor wat hij wilde laten zien. Hij vestigde daarmee op ironische of humoristische wijze de aandacht van de beschouwer op de actuele gang van zaken in zijn omgeving. Piet Vermeulen exposeerde behalve in ons land ook in Amerika, Canada en Denemarken. Zijn werk werd ook aangekocht door o.a. de gemeente Utrecht, het Centraal Museum te Utrecht, de Hyatt-verzameling in Orlando (USA) en door particulieren. Hij maakte deel uit van een groep kunstenaars, waartoe ook Willem van Leusden (1886-1974) Gerrit van 't Net (1910-1971), Bertus Jonkers (1920-2002), Johannes Hendrikus Moesman (1909-1988) en vele andere schilders behoorden, die op individuele wijze werkten aan een opmerkelijk oeuvre met Utrecht als het centrum van hun activiteiten. Zij onderhielden allen voor lange of kortere tijden banden met het Utrechtse Genootschap Kunstliefde en velen hadden les genomen bij de tekenaar, etser en schilder Willem van Leusden voor wie rond 1930 het surrealisme van grote invloed was geweest op zijn werk. Vermeulen zei hierover: "Van Leusden, die midden in het Utrechtse surrealisme zat, heeft mij op het spoor gezet waar ik uiteindelijk op terecht ben gekomen. | |